انواع بیماری های پوستی مقاربتی
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

انواع بیماری های پوستی مقاربتی
بیماری‌های پوستی شایعی هم وجود دارند که در دسته بیماری‌های مقاربتی دسته‌بندی می‌شوند، یعنی عفونت‌های پوستی که از طریق رابطه جنسی قابل انتقال هستند. مهم‌ترین این بیماری‌ها عبارت‌اند از:


یک بار برای همیشه از شر مشکلات پوستی خلاص شو.
مشاوره با متخصص پوست
۱. تبخال تناسلی
تبخال تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که علائم پوستی مانند تبخال و تاول در ناحیه تناسلی ایجاد می‌کند. عامل این عفونت ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ است. این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و  باعث ایجاد درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی می‌شود. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما با استفاده از برخی داروها می‌توان علائم را تسکین و خطر انتقال آن را کاهش داد. از آنجایی که این ویروس به راحتی از طریق تماس جنسی محافظت‌نشده و حتی سکس دهانی منتقل می‌شود، بسیار اهمیت دارد که در رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید.

تبخال تناسلی، زگیل تناسلی و سفلیس از جمله بیماری‌های پوستی عفونی هستند که از طریق تماس جنسی منقل می‌شوند.

۲. زگیل تناسلی
زگیل تناسلی یا HPV نوعی بیماری مقاربتی است که علائم پوستی و زگیل‌هایی شبیه به گل کلم ایجاد می‌کند. عامل ایجاد این بیماری برخی از سویه‌های ویروس پاپیلومای انسانی است. این بیماری در بسیاری از افراد علائم بالینی ایجاد نمی‌کند، اما برخی از سویه‌های آن عامل اصلی سرطان دهانه رحم و سرطان واژن در زنان هستند.

این زگیل‌ها می‌توانند برجسته یا صاف، کوچک یا بزرگ، صورتی یا به رنگ پوست باشند. به دلیل انتقال آسان و شیوع بالای این ویروس و عوارض خطرناک آن مهم است که حتما واکسن آن یعنی واکسن گارداسیل را تزریق کنید و به صورت دوره‌ای آزمایش HPV و در خانم‌ها آزمایش پاپ اسمیر انجام شود.

۳. سفلیس
سفلیس هم از دیگر بیماری‌های مقاربتی و پوستی است که در اثر عفونت باکتری ترپونما پالیدوم ایجاد می‌شود. این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است. اما اگر تشخیص داده نشود و پیشرفت کند می‌تواند عوارض زیادی برای فرد ایجاد کنند، عوارضی مانند مشکلات عصبی و حتی مرگ. این ویروس به شدت مسری است و معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

علائم این بیماری بسته به مرحله بیماری متفاوت است. این ویروس می‌تواند زخم‌های باز به نام شانکر یا زخم‌های زگیل‌مانند و جوش‌های مختلفی ایجاد کند.

شایع ترین علائم بیماری پوستی چیست؟ مراقب این علائم پوستی باشید
بیماری های پوستی دارای طیف وسیعی از علائم هستند که می‌توانند علائم مشترک یا مشابهی ایجاد کنند. دقت داشته باشید که این علائم همیشه نشانه‌ی یک اختلال پوستی نیست و می‌تواند دلیل ساده‌ای مثل پوشیدن کفش نامناسب داشته باشد. اما اگر این ضایعات پوستی بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد شوند، می‌توانند نشان‌دهنده‌ی یک بیماری پوستی یا عوارض پوستی یک بیماری داخلی باشند. ضایعات پوستی که معمولا از نشانه‌ها و علائم یک اختلال پوستی هستند عبارت‌اند از:

برآمدگی های برجسته قرمز یا سفید
راش، که ممکن است دردناک یا خارش‌دار باشد.
پوست‌پوسته‌شدن پوست
پوست فلس‌دار یا زبر
زخم ‌شدن پوست
تاول یا ضایعات باز
پوست خشک و ترک‌خورده
تغییر رنگ در برخی نواحی پوست
برجستگی‌های گوشتی، زگیل یا سایر رشدهای پوستی
تغییر در رنگ یا اندازه خال
از‌دست‌دادن رنگدانه در برخی نقاط پوست
گرگرفتگی بیش از حد.





:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: